vmaxachtergrond

onze vmaxxen

xv750virago vmx1200silverblackmax yzf600R_thundercat vmx1200_mat
Yamaha VMX1200 silver Blackmax Friede
(bouwjaar 1997)
Yamaha VMX1200 Blackmax John
(bouwjaar 1998)
Yamaha VMX1200
mat antraciet Friede
(bouwjaar 2004)
Yamaha VMX1200
mat antraciet John
(bouwjaar 2004)

Friede's VMX1200 silver Blackmax (1997)

Toen we in mei 1998 allebei Vmax gingen rijden (op een dag rij je geen motor, maar rij je Vmax), konden we er geen genoeg van krijgen. Zelfs in de vrieskou moesten we even aan het gas hangen. Dat betekent wel flink poetsen bij thuiskomst, want de Vmax kan absoluut niet tegen pekel. Laat je dat spul een nacht op je blok aankoeken, dan verschijnen er onherroepelijk uitbijtplekken in de lak en bloemkolen op de aluminiumdelen van blok en cilinderdeksels.

Je moet echt leren rijden op de Vmax. Het stuurgedrag is vergeleken met de meeste choppers uit die tijd een klasse beter, maar een sportmotor stuurt uiteraard nog beter. Toch kan een ervaren motorrijder er flink mee tekeer gaan, ook in een bocht. De enige beperking is de grondspeling. Door z'n enorme trekkracht heeft de motor de neiging zich op te richten. Door je stuur aan de binnenzijde van de bocht van je af te duwen en je gewicht te laten 'tegenleunen' blijf de motor afgeschuind en houd je 'm perfect onder controle. Het is een vorm van actief motorrijden die mij zeer aanspreekt!

In de Vmaxwereld wordt er flink verbouwd, getuned en opgesmukt. Wij zijn altijd al tevreden geweest met het originele ontwerp. We hebben veel meer geld uitgegeven aan aanpassingen die de prestaties verbeteren dan aan visuele opsmuk. Enkele aanpassingen:

kortere carb-naaldjes
Eén simpel ringetje, ter waarde van een dubbeltje, verloste me van het aan-uiteffect bij gas dicht- gas opendraaien. Patrick Kuijper kwam met die tip en heeft de aanpassing doorgevoerd. Tevens is er een KN-luchtfilter geplaatst.
John heeft gaatjes in het luchtfiltercover geboord om de mengselverhouding weer terug te brengen tot wat het zou moeten zijn. (Let op: dit is per Max verschillend en moet je proefondervindelijk uitdokteren).

carburateurnaald
Het kleine ringetje in het midden verkort het naaldje waardoor er bij gasgeven meer brandstof wordt aangevoerd.

zwaardere voorvorkveren
De voorvork voldoet prima, maar de standaard veren zijn te slap. Een diepe kuil is voldoende om de vork volledig te laten inveren: kedoenk. Een nieuwe voorvork is een dure grap. De vervanging van de slappe veren is al effectief om te ver inveren tegen te gaan. Het stuurgedrag verbetert er ook door, want bij hobbelig wegdek of hard remmen veert de vork minder in. Kosten: ongeveer 100 - 120,-- euro.

voorvorkveren
Links de standaardveer, rechts het exemplaar van Technoflex. Gecombineerd met dikkere voorvorkolie verbetert het veergedrag aanzienlijk.

remmen
De standaard voorrem van de Vmax is, zeker voor huidige maatstaven, niet denderend. Je hebt veel meters nodig om het gevaarte tot stilstand te brengen en je moet heel hard knijpen. Voor zo'n zeer snel accelererende motor gaf mij dat geen veilig gevoel.
De remkracht verbetert al aardig als je de kunststof remleidingen vervangt door rsv-exemplaren. De kosten van deze aanpassing zijn niet hoog,
Koppel je deze ingreep aan het vervangen van de voorremklauwen dan zal de Max daar zeker qua remprestaties een stuk veilliger van worden.
De voorremklauwen van o.a. de Thunderace, de Thundercat en de R1 (de niet-radiale typen) zijn geschikt om zonder verdere aanpassingen op je Max te monteren. Op tweedehands sites vind je voldoende aanbod.
Op deze Vmax heb ik de remklauwen van een Thunderace gemonteerd. De R1 remklauwen op m'n huidige Max voldoen echter nog beter. Een stoppie behoort echt tot de mogelijkheden met deze stoppers!
Achter heeft de Vmax standaard dezelfde remklauw als de Thundercat. Deze voldoet uitstekend.

specificaties

fabrikant Yamaha
type VMX 1200 silver Blackmax (bouwjaar 1997)
blok vloeistofgekoelde viertakt V-four, DOHC, 16 kleppen
boring en slag 76,0 x 66,0 mm
inhoud 1.198cc
vermogen (DIN) 145 pk (103 kW) @ 8.500 rpm
(ISO) 133 pk (95,6 kW) @ 8.500 rpm
koppel 117,7 Nm @ 7.500 rpm
carburateur BDS35x4
overbrenging 5 versnellingen, cardan
lengte 230 cm
hoogte 116 cm
breedte 79,5 cm
max. snelheid 245 km/h
acceleratie 0-100 km/u 3,0 sec
wielbasis 159 cm
zithoogte 76,5 cm
tankinhoud 15 ltr.
drooggewicht 262,0 kg
verbruik 1:12
bandenmaat vóór 100/90-18
achter 150/90-18

naar boven




maxxen in de sneeuw Blackmaxxen in de sneeuw; winter 1999
xv750virago
Thunderace remklauwen, custom radiatorcover
xv750_yzf600r
Ohlilns achtervering en Doma-uitlaten
stuurdemper
Hyperpro stuurdemper laatste tellerstand
De mijllenstand vlak voor de inruil
laatste foto voor inruilLaatste foto van m'n silver BlackMax
dynobank
De Max op de dynobank bij JR Tuning in Veendam
Uitslag: 147 pk aan de krukas, 120 achterwiel-pk's en 122 Nm@8.500 rpm! Voor een standaard Max
een hele goede waarde.

overzicht van de wijzigingen

  • valbeugels
  • windscherm
  • custom Vmax radiateurcover
  • stemvork koppelingsdeksels (beide zijden)
  • Hyperpro stuurdemper
  • Technoflex voorvorkveren
  • Doma uitlaten
  • Ohlins achtervering
  • Thunderace remklauwen
  • rvs rem- en koppelingsleidingen
  • aluminium rem/schakelpot deksel
  • recht stuur
  • 4 aluminium knipperlichtjes uit het accessoirepakket voor de Ducati Monsterserie.

John's VMX1200 Blackmax (1998)

Toen Pien Meppelink, de dochter van 'motorfotograaf' Wout Meppelink, een serie onderwerpen voor haar afstudeerproject fotografie moest opleveren, was daar ook de opdracht 'gedaanteverwisseling vrije tijd-werk' bij. Als je John, netjes in uniform, z'n taxiklantjes beleefd en voorkomend in de auto ziet helpen, is hij een heel ander 'mens' dan wanneer je hem in z'n motorpak op z'n Blackmax ziet rijden. Van Pien moest hij extra "bikerige' kijken. En warempel, achter die grote baard schijnt een 'boef' schuil te gaan!
Pien is geslaagd en werkt nu als een veelgevraagde fotografe.

John is altijd al zeer onder de indruk geweest van het originele ontwerp van de Vmax. Nog voordat hij z'n rijbewijs haalde wilde hij deze motor hebben. Vrienden raadden hem dit af vanwege het brute vermogen en het -volgens zeggen- slechte stuurgedrag. Omdat ik de stap waagde een proefrit op de Vmax te maken, nam hij het besluit dit ook te doen. Het was meteen het einde van zijn YZF600R Thundercat (bouwjaar 1996) die hij inruilde voor de Vmax
.
Zoals al opgemerkt, we hebben veel meer geld uitgegeven aan aanpassingen die de prestaties verbeteren dan aan visuele opsmuk. Zijn Blackmax heeft min of meer dezelfde modificaties als mijn zilveren Blackmax. Hieronder nog even in het kort wat er aan veranderd is ten opzichte van een standaard Max:

kortere carb-naaldjes
Ook bij deze Max heeft Patrick Kuijper het ringetje om de carburateurnaald aangebracht om het probleem van het aan/uiteffect bij gas open-gas dicht op te lossen. Tevens werd een KN-luchtfilter geplaatst.
Ook hier heeft John wat gaatjes in het luchtfiltercover geboord om de mengsel verhouding te verbeteren. Dit is per Max verschillend, maar bij onze beide Maxxen bleek dezelfde hoeveelheid gaatjes afdoende te zijn.
Trouwens, we hebben eerst geprobeerd de mengselverhouding te verbeteren door het volledige T-stuk weg te laten. Maar dat werkte niet, want bij flinke luchttoevoer (bijv. 120 km/u op de snelweg) werd ie veel te arm.
John heeft eerst een resreve T-stuk voorzien van 2 rijen van 4 gaatjes (diameter ongeveer 1 cm). Toen hebben we per Max een proefrit gemaakt met een aantal gaten afgeplakt met tape om te kijken welke oplossing te beste was. Primitief, maar doeltreffend. Wat bleek? De beste prestaties werden bereikt door alle gaatjes open te laten (zie resultaten bij VMax silver Blackmax: de dynobankuitslag!).

zwaardere voorvorkveren
John's Blackmax heeft, net als mijn zilveren Vmax, nieuwe Technoflex voorvorkveren gekregen met dikkere voorvorkolie.

remmen
Datzelfde geldt voor de remmen, naast rvs-leidingen heeft John de remklauwen van de Thunderace gemonteerd.

stuurdemper
Zomer 2001 zocht Ferry van der Wal van de firma Hyperpro uit Weesp een testMax om een nieuwe stuurdemperset te ontwikkelen. John gaf zich op als vrijwilliger. Tijdens de eerste sessie mat Ferry de maten en verhoudingen rond het balhoofd op. Vervolgens freesde hij een eerste ruwe proefversie:
bevestigingsdelen_stuurdemper
De echte versie zou later via het computerontwerp van Ferry via een CNC-freesmachine worden gefariceerd.
John's Max heeft een week in Weesp "gebivakkeerd", o.a. om een tetrijder de gelegenheid te geven de nieuw ontwikkelde onderdelen in de praktijk te testen.
Eindelijk kon Ferry de nieuw ontwikkelde bevestigingsdelen en de stuurdemper op de Max monteren:
ferry van der wal monteert bevestigingsdelen

bevestigingen stuurdemper

hyperpro stuurdemper


specificaties

fabrikant Yamaha
type VMX 1200 Blackmax (bouwjaar 1998)
blok vloeistofgekoelde viertakt V-four, DOHC, 16 kleppen
boring en slag 76,0 x 66,0 mm
inhoud 1.198cc
vermogen (DIN) 145 pk (103 kW) @ 8.500 rpm
(ISO) 133 pk (95,6 kW) @ 8.500 rpm
koppel 117,7 Nm @ 7.500 rpm
carburateur BDS35x4
overbrenging 5 versnellingen, cardan
lengte 230 cm
hoogte 116 cm
breedte 79,5 cm
max. snelheid 245 km/h
acceleratie 0-100 km/u 3,0 sec
wielbasis 159 cm
zithoogte 76,5 cm
tankinhoud 15 ltr.
drooggewicht 262,0 kg
verbruik 1:12
bandenmaat vóór 100/90-18
achter 150/90-18

naar boven




blackmax met John Poseren voor Pienblackmax
Thunderace remklauwen, rvs leidingen
blackmax
Ohlilns achtervering en Doma-uitlaten
stuurdemper
HR stemvork koppelingsdeksel (2x) vx750 virago
Bovenaanzicht



Inmiddels zijn de bevestigingsdelen goudkleurig geanodiseerd en is op beide Maxen een progessieve stuurdemper gemonteerd.

xv750virago


Met een km-stand van ruim 58.000 werd deze Blackmax ingeruild

overzicht van de wijzigingen

  • valbeugels
  • windscherm
  • stemvork koppelingsdeksels (beide zijden)
  • Hyperpro stuurdemper
  • Technoflex voorvorkveren
  • Doma uitlaten
  • Ohlins achtervering
  • Thunderace remklauwen
  • rvs rem- en koppelingsleidingen
  • 4 aluminium knipperlichtjes uit het accessoirepakket voor de Ducati Monsterserie.

Friede's VMX1200 mat antraciet (2004)

De beide Blackmaxxen moesten door Goedhart Motoren al via de grijze importhandel worden geleverd. In 2004 leverde geen enkele dealer nog nieuwe Vmaxxen. We vonden de Carbonmax niet zo mooi, maar dat was op dat moment het laatst in Nederland verkrijgbare model.
Toen we dus via Henny Raats twee nieuwe 2004-modellen konden kopen, waren we zielsgelukkig! Nog fijner was het dat veel dure onderdelen konden worden overgebouwd op de nieuwe Maxxen. Zoals de Ohllins achtervering, de Hyperpro stuurdemper en de Doma uitlaten.
Via Henny hebben we wel meteen de standaard voorvorkveren laten vervangen WP-voorvorkveren en rvs-leidingen laten plaatsen. En Henny heeft ons 2 sets R1 remklauwen geleverd. De nieuwe Max bezat dus meteen weer de stuureigenschappen die ik van m'n vorige Max gewend was.
Dit model is de eerste Vmax met een mat donkergrijs/antraciet motorblok, frame en spatborden. Ook de tank is mat met matzilveren lengtebanen. Ik was er meteen helemaal weg van!

De eerste toerrit van de Vmaxclub is in de maand april. Net op tijd was m'n niewe Vmax klaar. Helaas moest John die dag werken.
Een week daarvoor leerde ik Carla van der Boon kennen. Zij belde me om te vertellen dat ze bij Henny mijn oude Vmax had gekocht. En of ik haar wilde oppikken om samen naar het verzamelpunt in Loenen aan de Vecht te rijden.
Die zondagochtend reed ik dus eerst naar Zeist om Carla op te pikken, waarna we samen naar Loenen reden.
Het stond er al stikvol Vmaxxen (later bleek dat er in totaal 88 stuks kwamen opdagen). Maar toen Carla en ik onze Maxxen parkeerden wilde iedereen het nieuwe 2004 model van dichtbij en in het eggie bekijken. Velen hadden deze versie alleen nog maar op het internet kunnen bewonderen.
Wat was ik apetrots op m'n Maxxie: hij werd van alle kanten gefotografeerd, van dichtbij, van veraf, in detail en in totaliteit. Eeuwig zonde dat John er niet bij was.

aanpassingen
Ook op deze Max heb ik een KN-luchtfilter in plaats van het standaard filter gemonteerd.
Verder is er een Carbon onderspoiler voor de uitlaatbochten aangebracht.

Omdat ik van andere Vmaxxers hoorde dat het monteren van een sportband de stuureigenschappen aanzienlijk zou verbeteren, was ik al een tijdje op zoek naar een mooie, maar betaalbare 17" achtervelg.
Walter Zwanenberg bood mij een prachtige dichte gepolijste aluminium achtervelg aan. Hij wilde deze velg voor me monteren, compleet met band. Een fantastisch aanbod natuurlijk. Dit was zomer 2005.
Op onderstaande foto zie je Walter met mijn nieuwe achtervelg: echt een plaatje! Hoe zou ie op de Vmax staan? En, hoe zou dat rijden? Nou, ik kan je vertellen: deze ingreep had ik jaren eerder moeten doen!

17" velg

nieuwwiel Walter bezig met de montage: het overzetten van de remschijf.
nieuwwiel
Het uiiteindelijke resultaat,

achterbanden
Walter koos voor een Dunlop Sportmax. Prima band voor droog en nat wegdek. De standaard Bridgestone Exedra 526 had bij nat weer nogal eens de neiging door te spinnen bij hogere toerentallen, maar deze band geeft geen krimp.
Totdat ik in Italië echt ging sturen: de 'kauwgom" die ik na een potje passen rijden overhield, droogde op en werd spekglad. Dat laagje moest je er dus eerst afrijden voordat je weer optimale grip had. Na de Giro di Vmax 2006 was deze band rijp voor de schroot.
In een nieuw motorblad las ik een bandentest met als winnaar de Metzeler Roadtec Z6. Die zit er nu onder. En ik ben razend enthousiast. Deze is nog veel beter dan de Sportmax! Wat een grip, zowel bij droog als bij nat weer. Na de montage kon ik na 8 km gereden te hebben op een drijfnatte snelweg meteen loeihard acceleren zonder een mm wielspin! Fantastisch (jaja, ik weet, de eerste 100 km rustig an...)
Eens kijken hoe deze band zich houdt op de Italiaanse passen!

specificaties

fabrikant Yamaha
type VMX 1200 (bouwjaar 2004)
blok vloeistofgekoelde viertakt V-four, DOHC, 16 kleppen
boring en slag 76,0 x 66,0 mm
inhoud 1.198cc
vermogen (DIN) 145 pk (103 kW) @ 8.500 rpm
(ISO) 133 pk (95,6 kW) @ 8.500 rpm
koppel 117,7 Nm @ 7.500 rpm
carburateur BDS35x4
overbrenging 5 versnellingen, cardan
lengte 230 cm
hoogte 116 cm
breedte 79,5 cm
max. snelheid 245 km/h
acceleratie 0-100 km/u 3,0 sec
wielbasis 159 cm
zithoogte 76,5 cm
tankinhoud 15 ltr.
drooggewicht 262,0 kg
verbruik 1:12
bandenmaat vóór 100/90-18
achter 180/55-ZR17

naar boven




vmax1200-2004 De nieuwe Max, inmiddels met carbon onderspoiler
toerrit loenen
De eerste toerrit n Loenen aan de Vecht;
Carla (grijs jasje) op mijn 'oude' silver Blackmax toerrit loenen
Enorme belangstelling voor het nieuwe model 2004
tijdens de eerste toerit van mijn nieuwe Max. italie2005
De nieuwe Max op de Pordoipas, Italië mei 2005italie2005
De Max op de Sellapas, Italië 2005vmax1200_2004
Mijn Vmax in z'n huidige uitmonstering!





vmax_dunlop_sportmax
De gladde 'kauwgom' aan de zijkant van de Dunlop Sportmax.

overzicht van de wijzigingen

  • zwart geanodiseerde aluminium valdoppen
  • windscherm
  • custom Vmax radiateurcover
  • Hyperpro stuurdemper
  • WhitePower voorvorkveren
  • Doma uitlaten
  • Ohlins achtervering
  • R1 remklauwen
  • rvs rem- en koppelingsleidingen
  • carbon onderspoiler
  • recht stuur met Rizoma handvaten
  • 17" aluminium gepolijste dichte achtervelg (fabrikant Walter Zwanenberg)

John's VMX1200 mat antraciet (2004)

De beide Blackmaxxen moesten door Goedhart Motoren al via de grijze importhandel worden geleverd. In 2004 leverde geen enkele dealer nog nieuwe Vmaxxen. Toen we dus via Henny Raats twee nieuwe 2004-modellen konden kopen, waren we zielsgelukkig!
John ervaart het rijden op de Max nog steeds als een feest: de acceleratie, de power van het blok, het imponeert iedere keer opnieuw.


aanpassingen
Deze Max heeft dezelfde aanpassingen als mijn Vmax (zie bij Friede's Vmax mat antraciet). Er zijn echter een aantal verschillen: John heeft een off-the-road stuur op de Max (de bedoeling was op de dwarsstang de videocamera te monteren, maar dat was geen succes). Verder heeft hij carbon beschermkappen bij de voetpedalen. En deze Max heeft nog een standaard achtervelg.

video opnamen vanaf de motor
Sinds de vakantie van 2004 filmt John vanaf de Max. De videocamera heeft een veilig plaatsje in de tanktas gevonden. Deze videocamera werkt op accu's. Een aparte microfoon is op het achterscherm geplakt, dicht bij de uitlaat. Hij heeft voor deze oplossing gekozen, omdat de microfoon van de camera zelf bij hoge snelheden alleen maar windgeruis opneemt.
De opnamen zelf worden gemaakt met een helmcamera (gekocht via helmetcamera.com).
Hij heeft voor deze oplossing gekozen, omdat het filmen vanaf het stuur bij slecht wegdek veel teveel trillingen veroorzaakt tijdens het filmen.
Deze helmcamera (niet meer dan een groothoeklens) is met een 12 volt aansluiting op de accu van de Max aangesloten. De helmcamera zelf is met speciaal klitteband op de helm gemonteerd. John heeft dit klitteband aan beide zijden van z'n helm aangebracht, zodat hij ook achteruit kan filmen.
Tenslotte heeft hij in het kaartdeel van de tanktas een afstandsbediening om het filmen te kunnen activeren. 1 maal drukken = camera aan; nogmaals drukken = start recording; weer 1 maal drukken = stop recording. Indrukken en vasthouden = videocamera uitschakelen.

Na thuiskomst kan ik de filmbeelden digitaal 'overtanken' naar m'n Applecomputer. Dan begint voor mij het leuke werk: monteren, commentaar erbij, muziek erbij zoeken en tenslotte de dvd branden.
Ik doe dit met het programma iMovie (videobewerking), iTunes (voor de muziek) en Toast Titanium (dvd-menuindeling, branden van de dvd). We beginnen inmiddels al een aardige zelfgeproduceerde dvd-collectie te krijgen.

helmcamera
De helmcamera met bijbehoren.


specificaties

fabrikant Yamaha
type VMX 1200 (bouwjaar 2004)
blok vloeistofgekoelde viertakt V-four, DOHC, 16 kleppen
boring en slag 76,0 x 66,0 mm
inhoud 1.198cc
vermogen (DIN) 145 pk (103 kW) @ 8.500 rpm
(ISO) 133 pk (95,6 kW) @ 8.500 rpm
koppel 117,7 Nm @ 7.500 rpm
carburateur BDS35x4
overbrenging 5 versnellingen, cardan
lengte 230 cm
hoogte 116 cm
breedte 79,5 cm
max. snelheid 245 km/h
acceleratie 0-100 km/u 3,0 sec
wielbasis 159 cm
zithoogte 76,5 cm
tankinhoud 15 ltr.
drooggewicht 262,0 kg
verbruik 1:12
bandenmaat vóór 100/90-18
achter 150/90-18

 




vmax1200 RDW keuring Henny en Ans Raats bij de RDW voor de keuring ;
De eerste 2004 Vmax in ons bezit: die van John!john
Als je wegrijdt merk je dat je nieuwe spiegels nog niet corect zijn afgesteld. Even de sleutel d'r bij pakken. poetsen
Vooordat ie de weg opgaat eerst in de was!italie 2006
De Max op de Falzeregopas, Italië 2006italie_falzerego
Hier is het 'natuurlijke Vmax-leefgebied';
in onze beleving dan, he?


overzicht van de wijzigingen

  • zwart geanodiseerde aluminium valdoppen
  • windscherm
  • custom Vmax radiateurcover
  • Hyperpro stuurdemper
  • WhitePower voorvorkveren
  • Doma uitlaten
  • Ohlins achtervering
  • R1 remklauwen
  • rvs rem- en koppelingsleidingen
  • carbon onderspoiler
  • ProTaper SE offtheroad stuur met Rizoma handvaten
naar boven